TOP termékek

Ügyfélszolgálat: +36 20 8002222 | info@motorolajbolt.hu

Cikkek, érdekességek az olajokról kenéstehnikáról

API minősítések

Motorolajbolt
2024.06.21 06:58
API minősítések

API Specifikációk

 

 

Az API (American Petroleum Institute) amerikai szabvány. A jelenlegi és korábbi API szolgáltatási kategóriák kényelmes táblázatokban vannak összefoglalva. A jármű tulajdonosoknak célszerű először a kezelési útmutatójukat ellenőrizni, mielőtt ezeket a táblázatokat használnák.

Az olajok több teljesítményszinttel rendelkezhetnek. Az autók benzines motorjai esetében az utolsó aktuális motorolaj szolgáltatási kategória magában foglalja az összes korábbi kategória teljesítményjellemzőit.

Ha egy autó tulajdonosi kézikönyve API SN olajat ír elő, az API SP olaj teljes védelmet biztosít.

A dízelmotorok esetében a legújabb kategória általában - de nem mindig - magában foglalja egy korábbi kategória teljesítményjellemzőit.

Személygépkocsik benzines motorjai esetében a legújabb API szolgáltatási kategória magában foglalja az összes korábbi kategória teljesítményjellemzőit, és használható az idősebb motorok szervizelésére is, ahol korábbi kategóriájú olajakat javasoltak.

Megjegyzés: Az "SI", "SK" és "SO" betűk nem szerepelnek az API szolgáltatási kategóriák betűjelöléseinek sorában, mert gyakran más szervezetekkel vagy rendszerekkel kapcsolatosak.

Minősítés Állapot Leírás
SP Aktuális 2020 májusában vezették be, alacsony sebességű előgyújtás (LSPI) elleni védelemre, vezérműlánc kopás elleni védelemre, a dugattyúk és turbófeltöltők magas hőmérsékleti lerakódásainak jobb védelmére, valamint szigorúbb iszap és lakk szabályozásra tervezték. Az API SP Resource Conserving megfelel az ILSAC GF-6A szabványnak, az API SP teljesítményét kombinálva a jobb üzemanyag-takarékossággal, kibocsátás-szabályozó rendszer védelmével és az E85-ig terjedő etanol-tartalmú üzemanyagokat használó motorok védelmével.
SN Aktuális 2020-as és régebbi autómotorokhoz
SM Aktuális 2010-es és régebbi autómotorokhoz.
SL Aktuális 2004-es és régebbi autómotorokhoz.
SJ Aktuális 2001-es és régebbi autómotorokhoz.

SH

Elavult FIGYELEM: Nem alkalmas a legtöbb 1996 után gyártott benzinmotoros autóhoz. Nem biztos, hogy megfelelő védelmet nyújt az iszap, oxidáció vagy kopás ellen.
SG Elavult FIGYELEM: Nem alkalmas a legtöbb 1993 után gyártott benzinmotoros autóhoz. Nem biztos, hogy megfelelő védelmet nyújt az iszap, oxidáció vagy kopás ellen.
SF Elavult FIGYELEM: Nem alkalmas a legtöbb 1988 után gyártott benzinmotoros autóhoz. Nem biztos, hogy megfelelő védelmet nyújt az iszap felhalmozódása ellen.
SE Elavult FIGYELEM: Nem alkalmas a legtöbb 1979 után gyártott benzinmotoros autóhoz.
SD Elavult FIGYELEM: Nem alkalmas a legtöbb 1971 után gyártott benzinmotoros autóhoz. Modern motorokban való használata nem kielégítő teljesítményt vagy a berendezés károsodását okozhatja.
SC Elavult FIGYELEM: Nem alkalmas a legtöbb 1967 után gyártott benzinmotoros autóhoz. Modern motorokban való használata nem kielégítő teljesítményt vagy a berendezés károsodását okozhatja.
SB Elavult FIGYELEM: Nem alkalmas a legtöbb 1951 után gyártott benzinmotoros autóhoz. Modern motorokban való használata nem kielégítő teljesítményt vagy a berendezés károsodását okozhatja.
SA Elavult FIGYELEM: Nem tartalmaz adalékokat. Nem alkalmas a legtöbb 1930 után gyártott benzinmotoros autóhoz. Modern motorokban való használata nem kielégítő teljesítményt vagy a berendezés károsodását okozhatja.

 

 

Dízel motorokhoz

Minősítés Állapot Leírás
CK-4 Aktuális Az API Service Category CK-4 leírja azokat az olajokat, amelyeket a 2017-es modellévi közúti és a Tier 4 nem közúti kipufogógáz-kibocsátási szabványoknak megfelelő magas fordulatszámú négyütemű dízelmotorokhoz terveztek, valamint a korábbi modellévi dízelmotorokhoz. Ezeket az olajokat úgy formulázták, hogy minden alkalmazásban használhatók legyenek, ahol a dízel üzemanyag kéntartalma legfeljebb 500 ppm (0,05% súly). Azonban ezeknek az olajoknak a használata 15 ppm-nél (0,0015% súly) magasabb kéntartalmú üzemanyaggal befolyásolhatja a kipufogógáz-utókezelő rendszer tartósságát és/vagy az olajcsere-intervallumot. Ezek az olajok különösen hatékonyak a kipufogógáz-kezelő rendszer tartósságának fenntartásában, ahol részecskeszűrőket és más fejlett utókezelő rendszereket használnak. Az API CK-4 olajok úgy lettek tervezve, hogy fokozott védelmet nyújtsanak az olaj oxidációja, a nyírás miatti viszkozitáscsökkenés és az olajlevegősödés ellen, valamint védelmet nyújtsanak a katalizátor mérgezése, a részecskeszűrő eldugulása, a motor kopása, a dugattyú lerakódások, az alacsony és magas hőmérsékletű tulajdonságok romlása és a korom miatti viszkozitás növekedése ellen. Az API CK-4 olajok túlteljesítik az API CJ-4, CI-4 with CI-4 PLUS, CI-4 és CH-4 teljesítménykritériumait, és hatékonyan képesek kenni azokat a motorokat, amelyek ezekre az API szolgáltatási kategóriákra hivatkoznak. Ha CK-4 olajat használnak 15 ppm-nél magasabb kéntartalmú üzemanyaggal, konzultáljon a motor gyártójával a szervizintervallum ajánlásokért.
CJ-4 Aktuális Magas fordulatszámú négyütemű dízelmotorokhoz, amelyeket a 2010-es modellévi közúti és a Tier 4 nem közúti kipufogógáz-kibocsátási szabványoknak megfelelően terveztek, valamint a korábbi modellévi dízelmotorokhoz. Ezeket az olajokat úgy formulázták, hogy minden alkalmazásban használhatók legyenek, ahol a dízel üzemanyag kéntartalma legfeljebb 500 ppm (0,05% súly). Azonban ezeknek az olajoknak a használata 15 ppm-nél (0,0015% súly) magasabb kéntartalmú üzemanyaggal befolyásolhatja a kipufogógáz-utókezelő rendszer tartósságát és/vagy az olajcsere-intervallumot. Az API CJ-4 olajok túlteljesítik az API CI-4 with CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, CG-4 és CF-4 teljesítménykritériumait, és hatékonyan képesek kenni azokat a motorokat, amelyek ezekre az API szolgáltatási kategóriákra hivatkoznak. Ha CJ-4 olajat használnak 15 ppm-nél magasabb kéntartalmú üzemanyaggal, konzultáljon a motor gyártójával a szervizintervallum ajánlásokért.
CI-4 Aktuális 2002-ben bevezetve. Magas fordulatszámú, négyütemű motorokhoz, amelyeket a 2004-es kipufogógáz-kibocsátási szabványoknak megfelelően terveztek, amelyeket 2002-ben vezettek be. A CI-4 olajokat úgy formulázták, hogy fenntartsák a motor tartósságát, ahol kipufogógáz-visszavezetés (EGR) van használva, és célja a legfeljebb 0,5% súly kéntartalmú dízel üzemanyagokkal való használat. Használható CD, CE, CF-4, CG-4 és CH-4 olajok helyett. Néhány CI-4 olaj a CI-4 PLUS jelölésre is jogosult lehet.
CH-4 Aktuális 1998-ban bevezetve. Magas fordulatszámú, négyütemű motorokhoz, amelyeket az 1998-as kipufogógáz-kibocsátási szabványoknak megfelelően terveztek. A CH-4 olajokat kifejezetten úgy keverik, hogy legfeljebb 0,5% súly kéntartalmú dízel üzemanyagokkal használhatók legyenek. Használható CD, CE, CF-4 és CG-4 olajok helyett.
CG-4 Elavult FIGYELEM: Nem alkalmas a legtöbb 2009 után gyártott dízelüzemű autómotorhoz.
CF-4 Elavult FIGYELEM: Nem alkalmas a legtöbb 2009 után gyártott dízelüzemű autómotorhoz.
CF-2 Elavult FIGYELEM: Nem alkalmas a legtöbb 2009 után gyártott dízelüzemű autómotorhoz. A kétütemű motorok kenési igényei eltérhetnek a négyütemű motorokétól, ezért a gyártót kell megkeresni az aktuális kenési ajánlásokért.
CF Elavult FIGYELEM: Nem alkalmas a legtöbb 2009 után gyártott dízelüzemű autómotorhoz. A későbbi "C" kategóriájú olajok általában megfelelőek vagy előnyösebbek a dízel autómotorok számára, amelyekhez "CF" olajokat írtak elő. Az idősebb berendezések és/vagy kétütemű dízelmotorok, különösen azok, amelyek egynemű termékeket igényelnek, azonban "CF" kategóriájú olajat igényelhetnek.
CE Elavult FIGYELEM: Nem alkalmas a legtöbb 1994 után gyártott dízelüzemű autómotorhoz.
CD-II Elavult FIGYELEM: Nem alkalmas a legtöbb 1994 után gyártott dízelüzemű autómotorhoz.
CD Elavult FIGYELEM: Nem alkalmas a legtöbb 1994 után gyártott dízelüzemű autómotorhoz.
CC Elavult FIGYELEM: Nem alkalmas a legtöbb 1990 után gyártott dízelüzemű motorhoz.
CB Elavult FIGYELEM: Nem alkalmas a legtöbb 1961 után gyártott dízelüzemű motorhoz.
CA Elavult FIGYELEM: Nem alkalmas a legtöbb 1959 után gyártott dízelüzemű motorhoz.

 

API FA-4 és az FA-4 Donut az Xw-30 olajokat azonosítják, amelyeket kifejezetten válogatott magas fordulatszámú négyütemű dízelmotorokhoz fejlesztettek ki, és amelyek megfelelnek a 2017-es modellévre vonatkozó közúti üvegházhatású gáz (GHG) emissziós szabványoknak. Az API FA-4 olajok nem kompatibilisek és nem visszafelé kompatibilisek az API CK-4, CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4 és CH-4 olajokkal. Az API FA-4 olajok használhatóságáról azon motorgyártói ajánlások alapján tájékozódjanak.

FA-4 Aktuális Az API Service Category FA-4 meghatározza azokat az XW-30 olajokat, amelyeket kifejezetten a 2017-es modellévi közúti üvegházhatású gáz (GHG) kibocsátási szabványoknak megfelelő magas fordulatszámú négyütemű dízelmotorokhoz formuláztak. Ezeket az olajokat úgy formulázták, hogy közúti alkalmazásokban használhatók legyenek, ahol a dízel üzemanyag kéntartalma legfeljebb 15 ppm (0,0015% súly). Az egyes motorgyártók ajánlásai szerint kell ellenőrizni az API FA-4 olajokkal való kompatibilitást. Ezeket az olajokat úgy keverik, hogy magas hőmérsékletű magas nyírási (HTHS) viszkozitási tartományban legyenek (2,9cP–3,2cP), hogy segítsenek a GHG kibocsátások csökkentésében. Ezek az olajok különösen hatékonyak a kipufogógáz-kezelő rendszer tartósságának fenntartásában, ahol részecskeszűrőket és más fejlett utókezelő rendszereket használnak. Az API FA-4 olajok úgy lettek tervezve, hogy fokozott védelmet nyújtsanak az olaj oxidációja, a nyírás miatti viszkozitáscsökkenés és az olajlevegősödés ellen, valamint védelmet nyújtsanak a katalizátor mérgezése, a részecskeszűrő eldugulása, a motor kopása, a dugattyú lerakódások, az alacsony és magas hőmérsékletű tulajdonságok romlása és a korom miatti viszkozitás növekedése ellen. Az API FA-4 olajok nem cserélhetők fel és nem kompatibilisek visszafelé az API CK-4, CJ-4, CI-4 with CI-4 PLUS, CI-4 és CH-4 olajokkal. Az API FA-4 olajok alkalmasságának meghatározásához konzultáljon a motorgyártó ajánlásaival. Az API FA-4 olajok nem ajánlottak 15 ppm-nél magasabb kéntartalmú üzemanyagokkal való használatra. 15 ppm-nél magasabb kéntartalmú üzemanyagok esetén kérje a motorgyártó ajánlásait.

 

Forrás: American Petroleum Institute (API) https://www.api.org/products-and-services/engine-oil/eolcs-categories-and-classifications/oil-categories