A szervokormány hasznos élettartama megegyezik az autó élettartamával, de csak abban az esetben, ha a rendszerből nem szivárog a folyadék. A szervokormány meghibásodásának legáltalánosabb okai, ha nem megfelelő olajat használink vagy nem megfelelő időben cseréljük azt.
A szervokormány hidraulikus folyadék minőségromlásának okai
• túlmelegedés;
• a szervokormány túl intenzív használata (agresszív vezetési stílus);
• a rendszer integritásának sérülése;
• nem az autó műszaki előírásainak megfelelő folyadék használata.
A modern autókban védő megkerülő szelepeket használnak, hogy megvédje a rendszer elemeit a károsodástól.
Mikor kell kicserélni a szervofolyadékot
A legtöbb autógyártó azt ajánlja, hogy a folyadékot 1-2 évente vagy 100 000 kilométerenként cseréljük.
A következő jelek utalhatnak arra, hogy nem tervezett olajcserére van szükség:
• színváltozás, sötétedő olaj;
• égett szag megjelenése;
• megnövekedett kormánykerék ellenállás;
• rendellenes hangok a kormánykerék elfordításakor;
• folyadék szivárgás.
Abban az esetben is ki kell cserélni a folyadékot, ha a szivattyú, vagy más kormányszervo alkatrész cseréjére került sor. Olyan olaj használata, mely elvesztette eredeti tulajdonságait, vagy nem megfelelő, károsíthatja a szivattyút vagy a tengelyeket, és a tömítő elemek idő előtti kopását idézheti elő. Néhány autóban, pl. majdnem az összes Volkswagen-ben, a tömítőelemek cseréjére nincs lehetőség. Ha elkopnak, az egész kormányművet ki kell cserélni.
Hogyan kell szervofolyadékot választani
A folyadékoknak számos fő típusa van:
1. Ásványi. Ezekben kőolaj részecskéket tartalmaznak, valamint adalékanyagokat, melyek az olaj hatékonyságát növelik. Az ár mellett fő előnyük a ásványi folyadék, és hogy nem rongálják a gumiból készült alkatrészeket. Ugyanakkor rövid ideig használhatók, és fokozott habképződésre hajlamosak.
2. Félszintetikus. Ezekben ásványi- és szintetikus alapanyagok is találhatók. Előnyeik a kisebb mértékű viszkozitás, a habképződésnek való ellenállás, valamint a jó kenés. Emellett a félszintetikus folyadékok rongálják a szervokormány gumiból készült alkatrészeit.
3. Szintetikus. Ezek az olajok főképp polihidrikus alkoholt, poliésztereket és kis mennyiségben különösen finomított ásványi olaj részecskéket tartalmaznak. A gumitömítések megrongálását megelőzendő, szintetikus olajokba különleges adalékanyagokat kevernek. A szintetikus folyadékok drágábbak, de kiválóak a teljesítmény mutatóik: ellenállnak a habképződésnek, alacsony viszkozításúak, szélsőséges hőmérsékleten is működnek, ezeknek a leghosszabb az élettartamuk is.
A szervokormány folyadékok csomagolásán általában talál arról információt, hogy a termék milyen szabványoknak felel meg, és milyen autómárkáknál használhatóak.
A hidraulikus folyadékok nem csupán összetételükben különböznek, de színük is más.
A leggyakoribbak a következők:
1. Piros. Ezeket a General Motors csoport előírásai alapján gyártják, és Dexron néven is ismertek. Ezt a General Motors konszern, és licensz alapján más cégek is gyártják. A Toyota, Nissan, Hyundai, Kia, Mazda, és a General Motors autóban használják ezeket az olajokat.
2. Sárga. Ezt főképp a Mercedes-Benz autókhoz gyártják. Az olajakat a Daimler vállalat fejlesztette ki, de licensz alapján gyártják más cégek is.
3. Zöld. Ezeket a német Fuchs cég gyártja. A Volkswagen , Ford, Bentley, BMW, Volvo autókban, valamint a Daimler AG csoport autóiban használják.
Szín alapján azonban hiba szervokormány olajat választani. Az egyező szín nem minden esetben az egyező összetételt jelzi. Például, a Dexron folydékok lehetnek ásványiak, vagy szintetikusak, de ugyanolyan a színük. Szigorúan tilos az ásványi, a szintetikus és a félszintetikus olajokat keverni.
Összefoglaló
Kizárólag jó minőségű olajat vásároljon, és mindig vegye figyelembe autója műszaki paramértereit, és ne hanyagolja az olajcserét. A nyugodt vezetés, az olaj időben való cseréje és a megfelelő olaj kiválasztása garantálja, hogy szervokormánya hosszan és megbízhatóan fog működni.