Mítoszok az olajcseréről a sebességváltóban és az automataváltóban
A legfontosabb dolog természetesen az olajcsere. Sok járművezető számára ez kizárólag motorolajat jelent. Ez tévedés, mivel ugyanolyan fontos az olajcsere a sebességváltóban.
A leálló motor az elhasználódott, régi olajjal kapcsolatos gondatlanság leggyakoribb eredménye. Ha nem tartja be a gyártó ajánlásait, és elfelejti az olajcserét, a motor meghibásodása nagyon költséges probléma lehet. Azok a sofőrök, akik nem autó rajongók, hanem autójukat eszközként kezelik, nem gondolják, hogy szükség van az olajcserére a sebességváltóban is. Akik hisznek a babonákban, azt állítják, hogy csak felesleges költség. Igazából úgy gondoljk, hogy az olajcsere a sebességváltóban csak nagyon nehéz körülmények között használt autóknál szükséges, pl. taxik, mentőautók vagy rendőrautók.
Miért cserélje ki az olajat a sebességváltóban?
A sebességváltóban az olaj számos funkciót tölt be. Nem csak az egyes elemeket kell bekenni a súrlódás lényeges csökkentése érdekében, hanem hűti a részegységeket, valamint enyhíti és tompítja a sebességváltást. Ezenkívül csökkenti a rezgéseket, véd a korróziótól és tisztán tart mindent. Az olaj paramétereinek megfelelőnek kell lenniük, és igazodnia kell egy adott autóhoz, a gépjárművet gyártó előírásaihoz! Különböző típusú váltóolajokat használnak városi vagy sportkocsi vagy könnyű haszongépjármű sebességváltójára, ahol a terhelés nagyobb. Az olaj nem habosodhat, hiszen az agresszív módon hat a tömítésekre és más nem fémes elemekre. A hőmérséklettől függetlenül megfelelő sűrűségét és kenőképességét is meg kell őriznie.
Technológiai haladás a sebességváltó olajoknál
Úgy tűnhet, hogy a tíz évvel ezelőtti olajok ugyanazok, mint ma. Semmi sem lehet nagyobb tévedés. Első pillantásra az évekkel ezelőtti folyadék ugyanolyannak tűnhetnek, mint amit most a bolti polcokon találunk, de az ördög a részletekben rejtőzik. Vagy pontosabban, a gyártási technológiában.
Az utóbbi években tanúi lehettünk az erőátviteli technológiák nagyon gyors fejlődésének. A sebességváltóknak lépést kell tartaniuk az egyre kisebb és erősebb hajtóművekkel. A modern 1,6 literes kompressziós gyújtású motor ugyanolyan teljesítményt és nyomatékot generál, mint néhány évvel ezelőtti teherautó néhányszor nagyobb motorja. A mai sebességváltóknak ugyanakkora erőkkel kell „megbírkózniuk” összehasonlíthatatlanul kisebb méretekkel. A kisebb méretek miatt az erők sokkal kisebb felületre koncentrálódnak. Mindez azt jelenti, hogy a sebességváltónak (automatikus vagy kézi) nagyon nagy terheléseket kell kezelnie, ami kiváló kenést igényel.
Mindez azt eredményezi, hogy a korábbi évek olajainak, amelyeknek nem kellett "harcolnia" ilyen szélsőséges körülményekkel, nem képesek megbirkózni egy modern sebességváltóval. Ezért a gyártóknak új összetételeket kellett kifejleszteniük, amelyek képesek a sebességváltó teljes működőképességének fenntartására sok ezer kilométerre. Semmi sem tart örökké. Ezért olyan fontos az olajcsere a sebességváltóban.
Az elhasználódott olaj első jelei a fogaskerék házban
Amint megértjük az olajcsere szükségességét a sebességváltóban, nyilvánvaló kérdés merül fel: mikor kell csinálni? Amikor az olajkopás első jeleit észleljük, általában túl késő elkerülni a költséges javítást. Ezért jobb az olaj előzetes cseréje, mielőtt túl késő. Ez segít elkerülni a jövőbeli kiadásokat. Sok esetben az 50 ezer kilométer tűnik a megfelelő pillanatnak, bár sok múlik a használati szokásoktól és az autó életkorától stb.
Egy idő után még a kiváló minőségű olaj is elveszíti tulajdonságait. Meglehetősen lassan, de fokozatosan és szisztematikusan öregszik. Ha olyan kézi sebességváltót használ, amelyben minden sebességváltás zajjal vagy darálással jár, az olajkopást és a sérült sebességváltót jelzi. Az automatikus sebességváltónál minden fokozatváltás az elhasználódott olajjal rángatással és megakadással járhat. Más furcsa hangok is megjelenhetnek.
Olajcsere az automatikus sebességváltóban
Jónéhány autó esetében a gépjárműgyártók szerint a sebességváltóba öntött olajnak elegendőnek kell lennie az autó teljes életciklusához. E kissé ironikus és reagálhatunk: igen, de csak akkor, ha az életciklus 150 ezer kilométer. Nem értjük, vajon a gépjárműgyártók feltételezik-e autójuk ilyen rövid tartósságát, vagy szándékosan félrevezetik-e az ügyfeleiket, hogy a javításból profitálhassanak?! Számos független szakértő azt állítja, hogy az optimális futásteljesítmény, amely után az automatikus váltóműben olajat kell cserélni, kb. 60-100 ezer kilométer. A későbbi olajcseréket gyakrabban kell elvégezni, azaz 40-60 ezer kilométer után. Minél idősebb az autó, annál gyakoribb csere lenne megfelelő, azaz akár 30–40 ezer kilométerenként. Ok, de hogyan néz ki maga a folyamat?
Sajnos az automatikus váltómű olajcseréje nem könnyű, ami az egész folyamatot meglehetősen költségessé teszi. Ennek ellenére a költség alacsonyabb lesz, mint egy törött automatikus sebességváltó javítása vagy cseréje. A legtöbb esetben a modern automatikus sebességváltók úgy vannak megtervezve, hogy az egész olaj cseréjéhez teljesen le kell szerelni őket, szinte egészen az utolsó darabig.
Az automatikus váltómű olajcseréjét bízza a szakemberekre!
Megfelelő odafigyelés és szakértelem nélkül az elhasználódott olaj egy része megmaradhat a váltó „rejtett” részeiben. Ez viszont felgyorsítja az új olaj kopását. Ezért érdemes a feladatot egy szerelőre bízni, aki az ilyen javításokra szakosodott. Mindenki dönthet úgy, hogy csak félig-meddig cseréli ki az elhasznált olajat, azaz kicseréli az olaj kb. 60% -át (a többi marad), de ne feledje, hogy a következő cserét sokkal hamarabb meg kell tenni.
Professzionális autószerelő számára elegendő csupán a kopott olaj színét és állagát megvizsgálni a sebességváltó állapotának értékeléséhez. Időnként hűtőfolyadék jut el a sebességváltó olajához a kopott tömítések révén, ami drámai módon csökkenti annak tartósságát és befolyásolja a tulajdonságokat. Érdemes azt is ellenőrizni, hogy vannak-e szennyeződések az olajszűrőn – ennek nagyon komoly jelzésnek kell lennie, jelezve a sebességváltó jelentős kopását.
Automatikus sebességváltó esetén a rossz olaj súlyos meghibásodást vagy szélsőséges esetben a sebességváltó súlyos meghibásodását okozhatja. Sajnos nagyon nehéz kiválasztani a megfelelő olajat. Időnként egy adott gyártó különböző fajtákat használ ugyanabban a modellben, ami a legrosszabb, hogy csak a márkaszervizekben érhetőek el. Ezért, mielőtt egy javítóműhelybe látogatna, érdemes beazonosítani, hogy pontosan milyen olaj van az autója sebességváltójában.
Olajcsere a manuális sebességváltóban
A kézi sebességváltásnál az egész folyamat sokkal egyszerűbb, míg a felületesség e tekintetben általában sokkal kevésbé súlyos következményekkel jár. Mindenekelőtt a váltó belsejében erős mágnesek vannak, amelyek rögzítik a használat során keletkezőő fém szennyeződést. Ezenkívül az elhasználódott olaj cseréje nem kell jelentse a teljes sebességváltó szétszerelését. Az egész folyamat nem olyan bonyolult, mint az automatikus sebességváltó esetében. Ennek ellenére óvatosnak kell lenni, mivel nincs olyan olaj amelyik minden gépjármű számára megfelelő! Noha általában API GL-4 és GL-5 olajosztályokat használnak, vannak kivételek, ahol mást minőségű olajat kell használni. Mindenképpen javasoljuk, hogy vegye fel a kapcsolatot egy szakszervizzel!