Sokan helytelenül használják a fékolaj kifejezést, mert ez nem fékolaj, hanem fékfolyadék!
A fékfolyadék egy szintetikus anyag, ami a mára már szilikont nem tartalmaz!
Fékfolyadék csere:
A fékfolyadékot egy, de maximum két évente cserélni kell!
Kémiai összetételének köszönhetően képes a környezetében lévő párát, vizet felvenni a fékcsöveken keresztül, ami a fékrendszer korrózióját, rozsdásodását (tönkremenetelét), okozza, ezt hívjuk higroszkopikus tulajdonságnak! A másik paraméter amit a víz befolyásol az a fékfolyadék forráspontja. Emellett a fékfolyadék az általa mozgatott munkahengerek kopásából adódóan a szennyeződésre is hajlamos!
Fékfolyadék vizsgálat
Szinte bármelyik autószervizben könnyen vizsgálható a fékfolyadék állapota. Ezt egy egyszerű fékfolyadék vizsgáló eszközzel vizsgáljuk. A mérő eszköz a fékfolyadék víztartalmat méri és annak az eredményét közli, tehát a fékolaj víztartalmat és ezáltal a forráspontját jelzi.
Fékfolyadék fajták:
DOT3:
Alapanyag: (Glikol-éter bázisú)
Száraz forráspont: 205 C
Felhasználás: Régi egyszerű fékrendszerek ABS nélkül
DOT4:
Alapanyag: (Glikol-éter bázisú)
Száraz forráspont: 230 C
Felhasználás: Normál fékrendszerek ABS-el.
DOT4+:
Alapanyag: (Glikol-éter bázisú)
Száraz forráspont: 250 C
Felhasználás: Normál fékrendszerek ABS-el, ASR-el és ESP-vel.
DOT5:
Alapanyag: (Szilikon bázisú)
Száraz forráspont: 260 C
Felhasználás: Ahol szilikon bázisú fékfolyadék az előírás (old timerek, gokartok vagy pl Harley Davidson motorkerékpárok.
Más DOT szabványú olajokkal nem keverhető
DOT5.1:
Alapanyag: (Glikol-éter bázisú)
Száraz forráspont: 260 C
Felhasználás: A legmodernebb járművekhez ABS-el, ASR-el és ESP-vel.
Verseny fékfolyadékok:
Magas forráspontú és minősítésű termékek, leginkább a motorsport rendszerekhez fejlesztve.
Ezek száraz forráspontja akár 336 C is lehet.
Fontos megjegyezni, hogy a különböző fékfolyadékot kevergetni össze önteni nem szabad. Tehát a Dot4-et a Dot3-al vagy Dot5.1el stb!
Fékfolyadék csere:
Általánosan elmondható, hogy a fékfolyadék cseréje egy olcsó művelet! A teljes fékrendszer egy személyautóban általában 0.7-1literes kapacitású, tehát egy kisebb mennyiséggel elvégezhető a művelet. A csere végezhető modern légtelenítő berendezéssel de a hagyományos pumpálásos módszer is teljesen működőképes!
A fékfolyadék cseréjével nem csak többszázezer forintos javítási költségtől kímélhetjük meg magunkat de az életünket és mások testi épségét sem kockáztatjuk!
Amennyiben fékfolyadék vásárlását és cseréjét tervezi vagy bármilyen jellegű kérdése adódna, kérem, keressen miket bizalommal!