TOP termékek

Ügyfélszolgálat: +36 20 8002222 | info@motorolajbolt.hu

Levegőszűrők

A légszűrő alap feladata a levegő megszűrése, ez annyira triviális, hogy le kellett hogy írjam! Ebből a rövid cikkből megtudhatod, hogy miért kell jó vagy attól jobb minőségű szűrőt használj és milyen egyéb feladata van ennek a halk alkatrésznek. Nincs kibúvó el kell olvasd, ha pénzt akarsz keresni(na jó spórolni).

A wikipédia szerint a légszűrőkben alkalmazott papír „féligáteresztő, a folyadék vagy gáz áramlásának útjába állított papírakadály. Az aprószemcsés szilárd anyagok eltávolítására szolgál." Nagyon vicces a papírakadály megfogalmazás, de technikailag és nyelvtanilag is helyes, megakadályozza a szennyeződés bejutását az égéstérbe. Alapvetően 4 féle anyagból készül maga a szűrű felülete: papír (vagy más jellegű cellulózhoz hasonlító szálas anyagok), hab, rozsdamentes acélháló vagy pamutos géz.

Jelenleg a módosított papírok szinte minden formában használatosak valamint a japán autókra jellemzően a pamutos légszűrők. Hozzá teszem, hogy az elsők között alkalmazott levegőszűrők olajba mártott acélhálók voltak. Amikor a 60-as években már elég fejlett lett a papíripar, akkor sikerült előállítani megbízható, masszív légszűrőket papírból. De lehet, hogy az is közrejátszott, hogy így szépen lassan fizetgessünk a rendszeres karbantartásunkért a szűrők cseréjekor, hiszen az acélbetétes szűrőknél csak az olajat kellett időnként lecserélni.

Nos tehát a légszűrők ezek után papírból készültek, melyeket bele raktak egy hengeres légszűrű házba, az alsó részén kialakítva egy nagyobb szennyeződések (toll, falevél) felfogására használt edényzettel. Ahogy fejlődtek a motorok megjelent, azaz igény, hogy ha már nő a teljesítmény akkor legyen már egy kicsit csendesebb a verda. A légtechnikai fejlesztések eredményeképp megjelentek a szűrők bámulatos formavilágú, jellemzően panelszűrők (kocka). A légszűrű és a hengerfej közötti rezonáns szakasz fontos motorhangoló is, hosszabb szívócső esetén nyomatékosabb, míg a rövidebb szívócső esetén nagyobb teljesítmény keletkezik. Fontos hangszabályzó eszköz még, a légszűrő házban kialakított tőrések, hajlatok, mint például a kipufogó dobokban is.

A hajtogatott papírszűrők mérete egy kisebb szűrő esetén is, ha azt szétszedjük és kiterítjük, egy 12 személyes étkező asztal méretének is megfelelhetnek, és ezzel bizonyítjuk a mostani légszűrők egyik legfontosabb tulajdonságát, azaz kicsi compact méretűek, de nagyok. A vevő elvárások minél jobb kielégítése okán a légszűrőknek is igazodni kell, az akár 50.000 kilométeres gyári olajcsere intervallumhoz, minél kisebb légszűrő, ami minél több szűrőfelületet foglal magában.

A papír minősége mellett rendkívül fontos a „keret” amibe a szűrő papírt bele tesszük. Ez rugalmas, habosított műanyagból készül és 2 fontos szerepe van, minden körülmények között egyben tartani a szűrűt, és teljes mértékben tömítenie a légszűrű ház illesztéseinél. Másik keret anyag, amikor fémből készítik a szűrő vázát és abban műgyantával ragasztják bele a szűrőbetétet. Ebben az esetben még körbe vagy gumitömítést találunk vagy valamilyen poliuretán hab szalagot a teljes tömítés érdekében.

Ha az autódba levegőszűrűt keresel a vélemények és a különböző vizsgálatok segíthetnek, hogy eldöntsd mi a megfelelő légszűrő az autódba. Amikor szűrőt keresel, hagyatkozhatsz olyan visszajelzésekre, amelyek tényleges és a valós vásárlóktól származnak. Az egyszerű és gyors beszerelés, azaz a méret pontosság, a csomagolás, a cucc ára és a használat során tapasztaltak e teljesítményváltozást: ezek mind segíthetnek, hogy választani tudj. A jó minőségű levegőszűrő nagyon fontos több okból, egyrészt ha el van „tömődve” a légszűrő nem jut át a kellő mennyiségű levegő, a motorvezérlő módosítja a kívánt értékhez a keverési arányt és az autónk nem megy a megszokott módon.

Más részt, ha a légszűrő méret pontatlan és kisebb, mint a szűrőház akkor ott piszkos „fars” levegőt szívbe a rendszer. Ez sok galibához vezethet, hiszen a szennyezett poros levegő, minden, ami az útjába kerül azt tönkreteheti, a lég mennyiségmérőt, fojtószelepet a házzal együtt, a motor szinte minden egyes elemét: dugattyúgyűrűket, hengerfalát, hamarabb elszennyeződő olajat, és látjuk a véleményekből a porlasztókat is. A nem irányított levegőáramlás e mellett igen megemelheti a fogyasztásunkat, hiszen itt is a vezérlő próbálja a keverési arányt beállítani az adott pillanathoz mért légmennyiséghez.

Harmad részt, ha a légszűrő nincs kellően masszívan legyártva, az bizonyos fordulat felett a „szapora légzés” miatt elindulhat a motor irányába és kártyavárként összeomolva igyekszik a motor táplálékává válni. Ok, ez nem egy Zs kaliberű horror film, de vicces csipesszel kiszedegetni a szűrő maradványait a szívótorokból és a légszűrő házból. Ha fontos számodra a környezet védelem, akkor cserélned kell időben a légszűrőt, mert az többletfogyasztással járhat. Ha többet eszik, akkor több üzemanyag is fogy (Nobel díj), aminek nagy része nem tiszta égéssel távozik hatványozottan emelve ezzel a mérges gázok arányát (CO CH NOx).

A piszkos levegőszűrőtől, korlátozott levegőellátás miatt, tökéletlen égéshez vezet, amiben korom képződik. Ez a korom lerakodik a gyújtógyertyára és tovább csökken az égés minősége is. Ugyanez a korom megjelenik a szelepeken is teljes amortizációhoz vezetve, láttunk már olyan szelepet, amely a rá rakodott korom miatt nem zárt tökéletesen ezzel csökkentve a kompressziót és a teljesítményt.

Szélsőséges esetben az alapjárat ingadozása és esetleges pufogó kipufogó hang is hallható. Igen mindez a nem időben cserélt légszűrő miatt!

A legtöbb autónál 15-20.000 kilométerenként cserélni kell a légszűrőt vagy évente. Természetesen, ha sokat járunk föld úton vagy egyszerűen látjuk, hogy a kavargó szél a környékünkön sok port visz- ezt most nehéz elmagyarázzam hogy mikor van több por- akkor esetleg sűrűbben is. Ha olcsóbb légszűrőt veszel és azt évente cseréled, az is jobb mintha egy Mann szűrőt használsz 10 évig!

Honnan tudjuk, hogy a légszűrőnk már leáldozóban van? Csökken a motor teljesítménye, esetleg az rángat vagy egyenetlenül jár, gáz adáskor fekete füst ami az idáig nem volt tapasztalható, ha gázelvételkor vagy gázadáskor pufogó-durrogó hangot hallasz(ez akkor lehet ha el nem égett üzemanyag van a kipufogóban), és ha indítás után benzin szagot érzünk vagy olyan „CO szagot”, kibontjuk a szűrőházból és megijedünk a látványtól.

Most a szűrő gyártás jelesebb képviselői már 1 és 3 mikron között képesek megszűrni a levegőt. Ez természetesen nem lehetséges már a hagyományos cellulóz (papír) szűrőkkel produkálni, ami azért nem olyan rossz érték papírszűrő esetében sem, hiszen 3 – 10 mikron között szűrnek a jobb minőségű gyártóknál. Ezek a szűrők már nano technológiás ultra vékony 0,2 és 0,3 mikron vastagságú rugalmas szálakból épülnek fel, amelyek kisebb nyomás veszteséggel(nagyobb teljesítmény a hagyományos légszűrőhöz képest) és jóval hosszabb élettartammal bírnak el a szennyezett levegővel. A viszonyításképpen ez megfelel már egy tiszta tér technológiának például steril helységek, gyógyszergyártó vagy mikroelektronikai gyáraknál használt levegő minőségnek. Ezek a HEPA osztályba sorolható szűrők a szennyeződés 99,995% képesek kiszűrni. Érdekességként egy pár mindennapi szennyező anyag mérete: Finom homok 55-210 mikron, köd 15-160 mikron vagy a spórák mérete 6-16 mikron.

Természetesen, ha az autót beazonosítottuk, akkor már könnyű kiválasztani a sok márkából a számunkra legjobban megfelelő ár/érték arányú légszűrőt, amit ide kattintva megtehetsz. Topligás levegőszűrők Mann filter, Delphi, Mahle filter, Bosch. Egy kicsivel gyengébb középkategóriás légszűrők CoopersFiamm, Filtron, Purflux, és Jakoparts.